به گزارش خبرنگاری گنبدفیروزه عضو هیئت موسس شورای ملی زیتون نادر جلالت، در آخرین جلسه هیئت موسس شورای ملی زیتون درباره‌ آخرین وضعیت تولید روغن زیتون در ایران گفت:

با توجه به شرایط تولید روغن زیتون در اسپانیا و ایتالیا، قیمت جهانی نسبت به سال گذشته بیش از دوبرابر افزایش داشته است.

به گفته نادر جلالت، عضو هیئت موسس شورای ملی زیتون، سال ۱۴۰۲ سال ناآور تولید زیتون در کشور بود که همین امر منجر به افزایش ۲ برابری قیمت روغن زیتون در بازار شده است.

جلالت درباره مصرف روغن زیتون از در ایران ادامه داد:

مصرف روغن زیتون در ایران فرهنگ‌سازی نشده است و این درحالی‌است که روغن زیتون را می‌توان بیمه‌ای برای سلامت خطاب کرد که با فرهنگ‌سازی مناسب، سبب کاهش هزینه‌ واردات دارومی‌شود. به تعبیر دیگر در بحث سلامت روغن زیتون و زیتون یک پیشگیری است که با نهادینه شدن مصرف آن در جامعه اقشار متوسط رو به پایین هم به مصرف روغن زیتون روی می‌آورند.

عضوهیئت موسس شورای ملی زیتون، نادرجلالت با اشاره به اینکه سال گذشته 5 تا 6 هزارتن روغن زیتون در کشور تولید شد در ادامه افزود: بنابر آمار در سال 1401 سرانه مصرف روغن زیتون در کشور 250 گرم بود که در سال گذشته به کمتر از 200 گرم رسید، در حالیکه متوسط سرانه مصرف دنیا 500 گرم می‌باشد. او قیمت هرلیتر روغن زیتون در کشور را ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هرلیتر روغن زیتون در دنیا ۲۰ دلار است.

عضو هیئت موسس شورای ملی زیتون گفت: با توجه به بارش های فروردین و اردیبهشت و گل دهی مناسب درختان زیتون پیش بینی می شود که اگر شرایط خاصی در بحث آب و هوایی رخ ندهد، گل ها تبدیل به میوه می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *